Overvejelser inden afrejse

2014-07-16 12:15

Tiden nærmer sig afrejse - der er nu kun 14 dage til at jeg skal afsted, og maven er efterhånden godt fyldt med sommerfugle. Der er heldigvis ikke meget tid til at tænke alt for meget over tingene, da jeg har travlt med at få styr på de sidste praktiske ting.
Det er som om det de sidste par uger for alvor er gået op for mig hvor glad jeg egentlig er for mit liv herhjemme, og hvor meget jeg kommer til at savne det. Har indtil videre haft en fantastisk sommer her i Danmark hvor jeg har brugt rigtig meget tid på at være sammen med mennesker jeg holder af, samt min store interesse, beach volley. Håber virkelig meget at jeg kan komme til at spille en masse beach volley mens jeg er afsted!
Håber at jeg de sidste 14 dage herhjemme i DK ikke når at blive alt for sentimental, og at det allerede opståede "hjemve" hurtigt afløses af en glæde over at skulle afsted, og i øvrigt forsvinder som dug for solen, med alle de nye og spændende indtryk jeg kommer til at møde når jeg frem til min destination for det næste halve år. Jeg har for et par år siden holdt en måneds ferie på Filippinerne, og ved at filippinerne er meget gæstfri, imødekommende og generelt meget glade og smilende, hvilket gør at man hurtigt føler sig velkommen. Derudover hjælper det lidt at tænke på at jeg absolut ikke kommer til at savne det/den danske efterår og vinter, samt at jeg ikke skal tilbringe 6 måneder i praktik i en dansk dagsinstitution, som jeg allerede nu ved ikke er et område jeg vil arbejde med i fremtiden, da det slet ikke er mig.

På trods af alt det jeg kommer til at savne hjemme i Danmark, ved jeg også at der venter et stort eventyr forude, med en masse uvurderlige oplevelser, som bliver guld værd at få med i livets rygsæk.
Jeg er rigtig taknemmelig for at skulle afsted sammen med min veninde og klassekammerat Louise, samt de andre 20-25 danske studerende der også skal være der. Vi kommer til at bo 6-10 personer sammen i et rigtig lækkert hus, som er lige til at flytte ind i, hvor vi hver får et stort værelse, og deler badeværelse maks. 2 personer.
Det giver en god tryghed at vi er mange til at kunne støtte og sparre med hinanden, samtidig med at vi kan få en fed og social fritid når vi har fri fra praktikken.

Det jeg håber på at få ud af min udlandspraktik, fagligt og personligt, er blandt andet:
- at få et godt indblik i/en god forståelse for den filippinske kultur og hvad jeg kan lære af den
- at lære af den pædagogik der anvendes, og tage de gode og brugbare elementer med mig tilbage til DK
- at kunne bidrage med min egen pædagogik, og at denne sammen med deres pædagogik, kan gå op i en højere enhed ved at vi lærer af hinanden
- at styrke mine kommunikationsevner både i tale og kropssprog - i forhold til der kan være sproglige og kulturelle barrierer som kan give misforståelser. Så målet er at blive bedre til at formidle sit budskab og udtrykke sig klart
- at blive klogere på min egen pædagogik/mig selv som pædagog
- at møde en masse fantastiske mennesker og skabe nogle gode relationer
- at udvikle mig personligt og lære en masse om mig selv
- at finde en god og sund balance mellem at gøre en forskel i folks liv til det bedre, have en evig tro på bedring og udvikling, men også samtidig acceptere at jeg ikke kan redde alle mennesker som ikke har det godt/ikke har optimale levevilkår - dette bliver uden tvivl én af mine største personlige og faglige udfordringer

Mit mål er at gå ind i praktikken med ydmyghed, nysgerrighed og en reflekterende tilgang. Jeg kommer dertil for at lære af deres pædagogik, bidrage med den pædagogik jeg har med og finde ud af hvordan disse to ting kan forenes til alles bedste, således at mit praktikophold giver udbytte for både stedet, brugerne og jeg selv.

Jeg er slet ikke i tvivl om at denne mulighed jeg har fået for at tage afsted, er en once-in-a-lifetime-experience, og at jeg ville komme til at fortryde det på et senere tidspunkt, hvis jeg ikke greb muligheden. Så nu hopper jeg ud i det, og vil gøre alt for at få det absolut bedste ud af det og nyde tiden mens jeg er afsted. Inden jeg får set mig om, er tiden fløjet afsted, det halve år gået, og jeg skal hjem igen :-)

Kontakt

Tina Claesson Doña Rita Village, Main Street 50, Banilad, 6000 Cebu City +639771300036 tinamarieclaesson@hotmail.com